Carles Cabezón Ponsoda és director acadèmic del Màster en Disseny d’Interfícies i d’Experiència d’Usuari (UI/UX), professor adjunt i membre del grup de treball de l’Escola Superior de Disseny Industrial, ESDi. Marianna de Nadal és coordinadora de Bachelor en Smart Design i responsable del desenvolupament de projectes d’Smart Visuals. Ambdós treballen en el marc de l’operació 3 del projecte ININVallès: Tecnodisseny, un centre per al disseny i la innovació.

Què és el tecnodisseny?

El disseny ha estat històricament un mitjà per representar el context de la seva època. Els dissenyadors han estat capaços d’avançar-se al seu temps, aportant noves perspectives i liderant societats cap a nous ideals. En les últimes dècades el progrés tecnològic està avançant a tal velocitat que els dissenyadors hem de trobar camins que permetin aconseguir aprofitar el seu potencial pràcticament il·limitat i el tecnodisseny és la disciplina que ens ho permet mitjançant la vinculació permanent de disseny i tecnologia.

Com es veu reflectit el concepte de tecnodisseny en la vostra feina?

Hem de ser conscients que la base dels processos de disseny no ha canviat. És a dir, al centre del disseny està l’usuari final per a qui aportar solucions estètiques i funcionals. Des del tecnodisseny però, hem de mantenir-nos constantment informats i formats poder donar resposta a les noves necessitats i oportunitats que ens ofereixen els constants avenços tecnològics. Alhora, les noves tecnologies no sempre neixen amb una aplicació pràctica darrere i és tasca del tecnodisseny trobar-hi usos i aplicabilitat.

A ESDi, per exemple, treballem amb tecnologia cedida per empreses que ens demanen que trobem maneres d’aplicar el fruit de la seva recerca tot aplicant-hi metodologies i processos creatius, d’usabilitat, interactius o d’experiència d’usuari. Per exemple, recentment, hem col·laborat amb la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), donant forma a un dels seus robots destinat a l’atenció ciutadana. L’estudi sociològic dut a terme per la Dra. Encarna Ruiz, directora del Departament de Teoria i Anàlisi del Disseny a l’ESDi, i l’aplicació de tecnodisseny són el que va determinar com s’havia de “vestir” aquest robot: materials, mides de les diferents parts, estatura…

Què aporta el disseny i la tecnologia en la sostenibilitat i experiència del client?

Fa anys que a ESDi treballem amb conceptes d’economia circular i disseny sostenible. Com a dissenyadors hem de ser conscients de quin impacte tindrà el que estem dissenyant. Si creem un embalatge d’un producte, per exemple, hem de pensar què passarà amb aquest embolcall una vegada el producte hagi estat consumit. S’ha avançat molt en el camp de nous materials, més respectuosos amb el medi ambient, i la possibilitat de digitalitzar certs processos també ha suposat un avantatge per a la sostenibilitat i l’experiència satisfactòria del client.

Un dels prototips que estem desenvolupant actualment, és de senyalística amb tinta electrònica. Aquesta tinta, que és la que s’usa en pantalles com les Kindle, no requereix energia per mantenir-se visible. És a dir, podem dissenyar un cartell que no consumirà energia ni paper i que serà fàcilment modificable. Actualment la tinta electrònica té un cost molt elevat però estem investigant els molts usos i beneficis que pot aportar en l’àmbit de senyalística per la llar, comerços, empreses i ciutats.

Com gesteu, dissenyeu i testegeu els prototips?

ESDi ha estat des de sempre vinculat al sector industrial. L’escola va néixer per donar resposta a la indústria del tèxtil que s’estava modernitzant amb els avenços tecnològics del moment. La comunicació amb la indústria és fonamental i per tant, el primer pas a l’hora de gestar un projecte d’investigació és escoltar i saber amb quines necessitats, problemes o reptes es troben les empreses i usuaris de diferents àmbits: ciutat, llar, agricultura, salut… Per això és tan important per a la universitat tenir un laboratori d’empreses a prop orientades a la tecnologia amb qui poder detectar necessitats i testejar prototips.

Des del camp del disseny, en qualsevol dels seus vessants (producte, interior, gràfic, audiovisual, moda), investiguem com podem donar resposta i contribuir a solucionar els reptes que plantegen aquests sectors. Per exemple, oferint solucions de tecnodisseny de mobiliari urbà, aplicacions audiovisuals o fins i tot roba d’esport intel·ligent. Quant al testeig, apliquem diferents tècniques com enquestes, qüestionaris quantitatius, avaluacions heurístiques o mètriques.

Per exemple, un dels prototips que estem desenvolupant, va néixer de la necessitat de reduir l’ús de gots de plàstic que es fan servir cada dia en un hospital. El primer pas va ser analitzar el comportament del personal de l’hospital i escoltar les seves necessitats així com les dels pacients. Després, s’inicia un procés d’investigació on tenim en compte els avenços tecnològics en disseny app, materials sostenibles (materials higiènics, impermeables, intel·ligents, etc.) per oferir una solució que pot ser un servei o un producte.

Un altre projecte en què estem treballant és una làmpada intel·ligent destinada a la supervisió de nadons. Són projectes en desenvolupament però que ens fan estar convençuts que la vinculació del disseny amb la tecnologia és clau per aportar noves solucions que contribueixin a la consolidació i constant millora de l’especialització tecnològica de la ciutat.